kourdistoportocali.comIpeopleCosmosΤΑΞΙΔΕΨΑ στο Τέλος του Κόσμου

Με τους Εσκιμώους στη Βόρεια Σιβηρία

ΤΑΞΙΔΕΨΑ στο Τέλος του Κόσμου

Μοναδικές Εικόνες και κείμενο Παναγιώτης Κωνσταντόπουλος

YAMAL στη γλώσσα των Nenets των Εσκιμώων της Βόρειας Σιβηρίας σημαίνει, το τέλος του κόσμου! Σε αυτό το μέρος ταξίδεψα και αποφάσισα να μοιραστώ τη μοναδική μου εμπειρία μαζί μας…

Παρόλο που ταξιδεύω αρκετά και γνωρίζω τα περισσότερα μέρη της γης…το συγκεκριμένο μέρος δεν το γνώριζα…μετά από μια φωτογραφία που έπεσε τυχαία στα χέρια μου από τον διασημότερο φωτογράφο φύλων στον κόσμο…αντίκρυσα μια από τις πιο εντυπωσιακές και όμορφες φυλές που είχα δει στη ζωή μου…κατευθείαν ανέτρεξα στο διαδύκτιο να δω που ζουν και πως θα μπορούσα να τους συναντήσω…οι πληροφορίες για το μέρος που ζούσαν και πως μπορώ να πάω…ελάχιστες…το μέρος δεν είναι καθόλου ταξιδεμένο και δεν υπάρχει καθόλου τουριστική υποδομή…αυτό εξιτάρε ακόμα περισσότερο τον ενθουσιασμό μου…θα είμαι από τους πρώτους Έλληνες που θα επισκεφτούν αυτά τα εδάφη και αυτές τις φυλές…έτσι δεν άργησα και πολύ πήρα αμέσως την απόφαση μου…επόμενος προορισμός μου : yamal peninsula – north Siberia.

AΠΟ ΤΟ GOLDENTRAVELLER.ORG>Αποστολή: Παναγιώτης Κωνσταντόπουλος

Θα το συνδύαζα με τις διακοπές του Πάσχα που συνέπιπτε με ένα από τα μεγαλύτερα φεστιβάλ των Εσκιμώων Nenets,το reindeer festival !!! Αεροπορικά λοιπόν Αθήνα – Μόσχα από εκεί τραίνο το μυθικό polar express η αλλιώς βόρειος υπερσιβηρικός και φύγαμε…για μια μαγευτική διαδρομή 46 ωρών μέσα σε τούνδρες, ταιγκες , ξεχασμένες πόλεις και χωριά, ολόλευκα τοπία και από τη μέση της διαδρομής και μετά όλα αυτά Υπό τη σκιά των μυθικών polar Ural…Την μεγαλύτερη οροσειράς της Ρωσίας που ξεκινάει από το βόρειο παγωμένο ωκεανό και φθάνει μέχρι την κασπία θάλασσα καλύπτοντας μια έκταση 2.000 χιλιομέτρων σχεδόν! Τερματικός σταθμός το Labytnagii μια επαρχιακή πόλη της βόρειας Σιβηρίας από την οποία πήρα αυτοκίνητο για να κατευθυνθώ στη μεγαλύτερη πόλη της αυτόνομης περιφέρειας των Γιαμαλων Νενετς το Σαλεκχαρντ. Από εκεί ξεκίνησε και το ταξίδι μου ουσιαστικά. Με τη βοήθεια του γραφείου ταξιδιωτικών πληροφοριών που

Διέθετε η πόλη ναύλωσα ένα ειδικά κατασκευασμένο όχημα το οποίο λέγετε TREKOL διαμορφωμένο για να μπορεί να αντεπεξέλθει στις πιο αντίξοες συνθήκες οδήγησης που δημιουργούν οι τούνδρες της περιοχής με προορισμό μια οικογένεια Εσκιμώων Νενετς που ζουν στη μέση του πουθενά, σε ένα κομμάτι τούνδρας στο Τσουμ τους. (ονομασία της σκηνής που ζουν φτιαγμένο από δέρμα τάρανδου).

Εκεί θα εμένα 3 μέρες μαζί τους βιώνοντας την καθημερινότητα τους, ασπαζόμενος τις συνήθειες αλλά και τα ήθη και έθιμα τους. Μετά από 100 χιλιόμετρα off road φανταστικής διαδρομής σε κατάλευκο φόντο με χιονοπερδικες, αρκτικούς λαγούς και αρκτικές αλεπούδες Φτάσαμε στο τσουμ που περίμενα με τόση αγωνία να αντικρίσω…Η πρώτη εικόνα απλά μαγική και συνάμα εξωπραγματική για τον μέσο οφθαλμό ενός μεσογειακού ανθρώπου σαν εμένα…ζούσα απλά το όνειρο μου εκείνη τη στιγμή!

Βγήκαν να με υποδεχτούν μια γυναίκα με το παιδί της και ενας μικρος ταρανδος που είχαν για κατοικίδιο καθώς ο άντρας ήταν έξω στη τουνδρα στο κοπάδι του με τους ταράνδους. Χαμογελαστοί και καλοσυνάτοι με υποδέχτηκαν στη σκηνή τους και με κέρασαν ώμο τάρανδο και ώμο ψάρι με τσαγακι! Αυτό είναι και το παραδοσιακό τους τραπέζι αλλά και το φαγητό που τρώνε σχεδόν κάθε μέρα!

Μετά το μεσημεριανό βγήκα μια βόλτα στη τούνδρα να απολαύσω το τοπίο και αφότου γύρισα είχε επιστρέψει ο άντρας της οικογένειας και με πήρε με το snowmobile του (πλέον οι περισσότεροι Nenets έχουν snowmobiles που τους διευκολύνει πολύ στη μετανάστευση των ταράνδων τους αν και τα πάντα γίνονται ακόμα και σήμερα με τον παραδοσιακό τρόπο. αναλογιστείτε ότι μέχρι πριν λίγα χρόνια όλες οι νομαδικές μετακινήσεις τους γινόντουσαν μόνο με έλκηθρα τα οποία έσερναν τάρανδοι!

Κάτι το όποιο γίνεται και σήμερα όταν μαζεύουν όλα τους τα πράγματα για να μεταναστεύσουν οικογενειακά ανάλογα την εποχή στο μέρος που έχει περισσότερη τροφή για τα ζώα τους). Μετά το κλείσιμο της μεγάλης αυτής παρένθεσης συνεχίζω από τη στιγμή που μπήκα στο snowmobile για να πάω να μου δείξει το κοπάδι με τους ταράνδους του το οποίο απαρτίζονταν από 1000 ζώα!

Μετά από μισή ώρα πορείας φτάνοντας στο σημείο μου είπε ότι αύριο θα έρθουμε από το πρωί μαζί να δεις τι κάνουμε με το κοπάδι. (Μην με ρωτήσετε πως μου το είπε όλο αυτό, αλλά εγώ αυτό κατάλαβα). Γυρίζοντας στο τσουμ φάγαμε μια από τα ίδια..πήγαμε τουαλέτα…πρώτο δέντρο δεξιά…και γυρίσαμε για ύπνο..ξετυλιγοντας κουρτινες σαν διαχωριστικό μου κάνανε το δωμάτιο μου…με κρεβάτι πάνω σε δέρματα ταράνδων ( μέχρι σήμερα βγάζω τρίχες από τάρανδο στα ρούχα μου). Ξέχασα να αναφέρω ότι παρόλο που έξω είχε πολύ κρύο -27 μέσα στο τσουμ έχει μαγκάλι το οποίο καίει ξύλα και βγάζει τρομερή ζέστη!

Έτσι λοιπόν κοιμήθηκα σαν πουλάκι και την επόμενη μέρα σηκώθηκα πρωί για να πάω στα ζωντανά! Ακολουθώντας λοιπόν τον φίλο μου τον Νενετ και μετά από μια ώρα δρόμο στη τουνδρα συναντήσαμε έναν ακόμα φίλο του που είχε άλλους 1000 ταράνδους κι εκείνος και κατευθύναμε τα κοπάδια τους σε μέρη με τροφή για τα ζώα( όλο αυτό πήρε 8 μισή ώρες περίπου στους – 20 ) και εκτός των άλλων περιλάμβανε και λάσο για ζώα που ήθελαν να πιάσουν αλλά γιατί ήταν έγκυος και αλλά για σφάξιμο για το φαγητό της ημέρας. Έτσι γυρίζοντας στο τέλος της ημέρας στο έλκηθρο που είχε δεμένο στο πισω μέρος του snowmobile ήμουν αγκαλιά με 2 ταράνδους! Ο ένας ήταν έγκυος και ο άλλος ήταν για σφάξιμο! Αφότου φτάσαμε μετά από αρκετή ταλαιπωρία..φάγαμε (μαντέψτε τι) και πήγαμε για ύπνο!

Η επόμενη μέρα περιλάμβανε το σφάξιμο του ταράνδου! Βγαίνει έξω από το τσουμ όλη η οικογένεια λέει ο πατέρας του μικρού ο οποίος ήταν 5 χρόνων κρατά τα πόδια…του ρίχνει μια με το τσεκούρι στο κεφάλι λιποθυμάει το ζώο μετά με συνοπτικές διαδικασίες μια μαχαίρια στη καρδιά..το σκίζουν στη μέση…η γυναίκα τραβάει τη προβιά, βγάζουν τα εντόσθια τα δίνουν στα σκυλιά για φαγητό, κρατάνε το αίμα για να το πιουν το κόβουν παιδάκια σε 10 λεπτά, κρεμάνε και το δέρμα του για να φτιάξουν μπότες και ρούχα από αυτά, που αντέχουν μέχρι και τους -70 βαθμούς χωρίς να καταλαβαίνεις τίποτα από κρύο και μετά έχουμε πάλι φρέσκο φαγητό!

Κάπως έτσι κυλάει λοιπόν η ζωή σε μια οικογένεια Εσκιμώων Νενετς και πιστέψτε με είναι μια μοναδική και πρωτόγνωρη εμπειρία που πιστεύω θα έπρεπε όλοι να ζήσουμε για να αντιληφθούμε κάποια πράγματα για τη ζωή πέρα από την δίκη μας οπτική…η εμπειρία μου λοιπόν με την φιλοξενία μου στη σκηνή των Νενετς τελείωσε εκεί αλλά όχι και το ταξίδι γιατί μετά από εκεί πήρα ελικόπτερο για να πάω σε μια πόλη πολύ πιο βόρεια που θα εξελισσόταν το μεγαλύτερο γεγονός του χρόνου στην Γιαμαλια…το φεστιβάλ ταράνδου!!!! Αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία που θα σας διηγηθώ μια άλλη φορά….